Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...
DAGEN
31/1-2008 09.39
31.1-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie (denne uge incl)
Christian Petersen - ferieuge
 
FRA MEDIER
 
Mærsk og Höegh Autoliners
Fra 1. januar 2008 indtræder A.P. Møller Mærsk - A/S som aktionær i Höegh Autoliners med en aktieandel på 37,5%. Samtidig overtager Höegh Autoliners 18 bilskibe fra Mærsk (incl. 6 nybygninger), hvormed Höegh Autoliners samlede flåde bliver på ca. 67 skibe på verdensplan opereret fra Oslo. Antallet vil vokse til 85 skibe i 2012. Bestyrelsesformanden hos Höegh, Westye Höegh, byder Mærsk velkommen som samarbejdspartner, og mener bilrederiet nu bliver endnu bedre rustet til fremtiden. 15% af alle nye biler bliver eksporteret til søs, og produktionen har været støt stigende med 3-4% årligt. Höegh Autoliners har sejlet med biler siden 1967.
 
Mærsk platforme blandt verdens farligste
En sammenligning af tal fra oliebranchens organisation OGP og tal fra Mærsk, viser at Mærsk Oil i perioden 2003-2006 ligger i toppen når det gælder ulykkesfrekvenser på platformene. I 2006 var Mærsk Oil således i top-3 ud af 39 olieselskaber. Til gengæld har ulykkesfrekvensen været faldende i 2006 og 2007, fra 4 ulykker pr. million arbejdstimer til under 2 i 2007, og det glæder underdirektør Anders Würtzen. Frekvensen af ulykker er dog stadig noget højere end branchens gennemsnit. Würtzen udtaler at der arbejdes med interne kurser, brug af rollemodeller m.v.
Danmarks Radio/3f nyheder, 30/1 12.58, http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/01/30/123539.htm
 
Mærsk investeringsprojekt i oliestaten Qatar følger planen
Mærsk har investeret stort i Qatar, bl. med mere end 30 milliarder kr. til udbygning af Al Shaheen-oliefeltet. Direktør for Mærsk Oil Qatar udtaler nu at selskabet "er på sporet" af en forventet produktion på 525.000 daglige tønder i 2009 mod i dag 240.000 tønder. Qatar anses på kort sigt for at være vækstcenter for olieforretningen og er det vigtigste Mærsk-marked efter Nordsøen.
Jyllandsposten/epn/RB-Børsen, 30/1 07.51, http://epn.dk/industri/energi/article1249029.ece
 
Mærsk har nu sagt farvel til 300 års ledererfaring
Efter det blev kendt at Nils Smedegaard Andersen skulle være koncernchef, har følgende chefer (på den ene eller anden måde), forladt Mærsk:
Jess Søderberg, 63 år, efter 27 år
Tommy Thomsen, 50 år, efter 29 år
Knud E. Stubkjær, 50 år, efter 30 år
Knud Pontoppidan, 62 år, efter 18 år
Jette Clausen, 51 år, efter over 30 år
Peter Frederiksen, 44 år, efter 25 år
Vagn Lehd Møller, 62 år, efter 44 år
Thomas Ørting Jørgensen, efter 25 år
Oscar Rosendahl, 51 år, efter mere end 30 år
Bo Wildfang, 62 år, efter 27 år
Jørgen Engell
Bent Erik Carlsen
Børsen/borsen.dk, 30/1 12.55, http://borsen.dk/executive/nyhed/124985/
 
Klassifikationsselskaber anklages for konkurrencebegrænsende samarbejde
Det Norske Veritas, Lloyd's Register, Bureau Veritas og Rina, har tirsdag og onsdag haft besøg af Europa-kommissionens konkurrence direktorat. Baggrunden er rejste anklager om at selskaberne gennem den internationale association af klassifikationsselskaber (IACS) har samarbejdet om prisaftaler. Der er netop nu et forslag i EU som har til formål at svække selskabernes magt over det lukrative maritime marked.
Scandinavian Shipping Gazette, 30/1, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Norske "Hurtigruten" har nye planer
Selskabet har planer om at fragte norske og andre turister til Hvidehavet i Rusland, og på den anden side friste russiske turister til at tage en tur med rutens moderne krydstogtsskibe. Et pilotprojekt er under udarbejdelse med Arkhangelsk som destination..
Scandinavian Shipping Gazette, 30/1, http://www.shipgaz.com/news/index.php
 
Christiansborg og Bornholm ikke enige om færgeforlig
Når det gælder den konkrete udmøntning af det seneste færgeforlig for Bornholm, viser det sig nu at der er uenighed mellem Bornholm og transportministeren når det gælder beregningen af antal dage i de forskellige perioder, højsæson, mellemsæson og lavsæson. Bornholmske politikere skal nu regne nærmere på om transportministerens beregnings-præmisser lever op til de bornholmske krav om kapacitetsudvidelser.
Bornholms Tidende, 30/1, side 1
 
Sagsbehandlerne på jobcentrene har ikke tid til de ledige
De ansatte bruger mindre end 15 minutter af hver arbejdstime til kontakt med ledige og virksomheder. Beskæftigelsesministeren (siger) han arbejder med en afbureakratiseringsplan - men at alle jo kræver dokumentation for alt, også journalisterne når de spørger. Claus Hjort Frederiksen erkender imidlertid at udviklingen de senere år har medført at registreringer har taget overhånd. Han præsenterer nu en afbureaukratiseringsplan med 169 konkrete forslag. Bl.a. skal det være slut med at sende ledige som snart skal på efterløn i aktivering, og sanktionsregler skal være ens i hele landet. Målet er at sagsbehandlerne skal bruge min. 50% af arbejdstiden på kontakt med ledige og virksomheder.
 
Mænd har markant højere risiko for hjerteanfald når de ser på fodbold
En tysk undersøgelse som offentliggøres i "New England Journal of Medicine", viser at mænd har markant højere risiko for hjerteteanfald når en "vigtig" fodboldkamp er fløjtet i gang. Risikoen er 3 gange højere end normalt konstaterer undersøgelsen som er baseret på indbyggere i München under de seneste verdensmesterskaber. "Mens de nationale helte var på banen fik i gennemsnit 43 personer hjerteanfald. Under visse kampe var antallet 60. I de tidsrum uden fodbold, som forskerne sammelignede med, var tallet omkring 15." (altså må fodbold forbydes).
 
Fra Folketingets dagsorden 31/1
 
4) 1. behandling af beslutningsforslag nr.
B 26:
Forslag til folketingsbeslutning om genforhandling af aftalen af 29. juni 2007 mellem Kongeriget Danmark og Forbundsrepublikken Tyskland vedrørende den faste forbindelse over Femern Bælt.
Af Kim Christiansen (DF) m.fl.
(Fremsættelse 14.12.2007).
Folketinget, http://www.ft.dk/default.asp?ptag=pdoc&pdoc=/20072/ftda/20080131_27.htm
 
Valutakurser
100 USD = 516,80 DKK
100 Euro = 758,29 DKK
Danske Bank, 30/1, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
APM A-aktie: 50.400 (+300)
APM B-aktie: 50.800 (+200)
DFDS: 682 (+7)
D/S Torm: 157,50 (+5,50)
D/S Norden: 497,50 (+12,50)
Mols-Linien: 922 (+7)
Børsen, 31/1



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX